top of page
  • גדי בן-חנן מטפל

טיפול בכאב כרוני ובפיברומיאלגיה בעזרת רפואה סינית ושיאצו

Updated: Jul 8, 2020

מנסיוני בעזרת טיפול במגע וברפואה סינית כאב כרוני ופיברומיאליגה משנים צורה והכאב הופך לתחושת בריאות טובה. חשוב לי לספר על כך ולשתף אנשים באפשרות הזו, למען הבריאות ואיכות החיים, לעמן הישרדות מקלה ולא הישרדות מכבידה.


בטיפול אני משלב שיאצו - טיפול במגע, ורפואה סינית, בכדי להגיע אל השכבה של הכאב והמתח, ויחד לאפשר החלמה.

זהו מסע שלי יחד עם המטופלים, אל עבר בריאות. בדרך עוזרת הנשימה וההרפיה נוצר מפגש אותנטי עם הגוף ועם כל מי שאנחנו.


פריחה בשלג
חיות וחיוניות מתעוררת מקיפאון

הטיפול במגע מאפשר מפגש עם הגוף ועם התחושות באופן המוביל לריפוי. זהו מפגש לא רק עם הכאב אלא גם עם רכות, וחיוניות באופן שמאפשר הכלה ותנועה חדשה.


לשיאצו ,למגע, יש את היכולת להגיע אל מקומות תת מודעים שמחזיקים כאב, ולשחרר אותם. אזורים ש"התאבנו" כמו קרח, מתחממים וחוזרים לזרימה.

הרפואה הסינית – הכוללת איבחון דופק, שיטות טיפול בנקודות דיקור, צמחי מרפא, תרגילים ועוד – עוזרת לשנות את המצב האנרגטי, לחזק ולאזן ותומכת בתהליך של הריפוי. דרך תרגילים אפשר להמשיך את תהליך הריפוי גם בבית. האחריות לטיפול היא משותפת, למטפל ולמטופל יחדיו.

אני פוגש מטופלים עם כאב כרוני במצבים מוכרים פחות או יותר:

כאב לאחר תאונות דרכים הרבה פעמים יש מצב הנקרא צליפת שוט (Whiplash) היוצר כאב מתמש בעורף ובצואר. באזור הזה של הצואר, דורש מגע מאוד מיוחד, שקט, איטי, מרגיע ואז הכאב יכול להשתנות ולהשתחרר באופן הרמוני במיוחד.

דמות הסובלת מכאב בגב תחתון
כאב כרוני בגב התחתון ופיברומיאלגיה

במקרים של כאב גב תחתון ושל פריצות דיסק אפשר גם לעזור מאוד. הרבה פעמים הכאבים הללו קשורים בעיקר לקבוצת השרירים של ה Iliopsoas או בעברית שריר הכסל ומותניים, אך גם במקומות אחרים. שרירים אלו מחזיקים מתח ודרך תנועה איטית ונשימה אפשר להרגיש את המתח שיוצר את הכאב, להפות ולשחרר אותו.

פיברומיאליגה הוא מצב ספציפי של כאב כרוני, מצב בו הכאב קשור לרקמות ולא רק לשרירים ובו יש שילוב של מערכת עצבים פעילה מידי. מנקות מבטי זהו מצב שאפשר מאוד לעזור בו דרך טיפול. כאן באופן מיוחד התהליך של הריפוי צריך לכלול גם התיחסות אל האורך חיים ואל האופן בו אדם מתיחס לעצמו.

התהליך תמיד אישי מאוד, הטיפול אישי ומשתנה מאדם לאדם, מסיטואציה לסיטואציה. ההקשבה לאדם ולרגע הופכת את הטיפול לאומנות ובכך שונה מאוד מהאפשרויות של הרפואה הקונבנציונאלית.

שיתוף על כאב כרוני מנקודת מבטי ומנסיוני בקליניקה:

כאב כרוני מופיע בעקבות טרואמה (גופנית או ריגשית), ולרוב בשילוב של מצב מתח מתמשך יחד עם חולי פיזי או ארוע טראומתי. כלומר, יש מצב של מתח וכאב המתקבע במערכת הגוףנפש.

הכאב הזה נשמר באופן לא מודע. הרבה פעמים הוא נמצא כמתח בשרירים. כמו לאחר מאמץ פיזי שבו נתפס שריר ומשתחרר, אלא שבכאב הרכוני המתח הפנימי הוא זה שמחזיק את השריר. המתח איננו מודע אבל מתמשך, וכך הכאב הופך לכאב כרוני.

את הכאב מרגישים, אבל את המתח שגורם לו פעמים רבות לא מרגישים. טיפול המכוון להביא את המודעות אל המקום הלא מודע הזה, ולהופכו למודע, הוא טיפול שמוביל לשינוי עמוק מספיק בשביל ליצור שחרור דרך מפגש. המפגש של המודעות והתודעה עם הגוף. דרך המפגש הזה פוגשים בחינויות, ביצירתיות, בחיות ותנועה במקומות שמהם נשכחו אפשרויות אלו.

הכאב הכרוני מופיע כמתח מתמשך ברקמות, מתח היוצר כאב. הוא יכול להמצא גם כ"זכרון" במערת העיצבית. כלומר כרגישות יתר של מערכת זו.

דוגמאות למצבים של טרואמה הן תאונות דרכים, חבלות משמעותיות ופציעות חמורות. כמובן גם בפיברומיאלגיה המתח ברקמות והזכרון של מערכת העצבים פעילים באופן לא בריא, אך בפיברומיאלגיה הדבר קורה באופן מיוחד, עם ההקשרים הריגשיים-נפשיים הספציפים לפיברו.

טיפול אפקטיבי מוביל ל"לימוד מחדש" של מערכת העצבים וכן מערכת התנועה – שריר שלד.

כשהמערכות הללו משתנות גם הכאב משתנה (לקריאה נוספת על המדע שמאחורי הפיברומיאלגיה).


אפשר לומר שבטיפול המודעות מגיעה אל הגוף, פוגשת במתח ודרך שהייה נלמדת דרך חדשה להתמודד עם מה שיוצר את הכאב.

השהייה מאפשרת לנו לשנות כיוון, במקום הכיוון המוכר של עשייה ועשיית היתר שהיה אותו כאב כרוני או אותה פיברומיאלגיה. שינוי הכיוון מעשיה אל שהייה, מDOING אל BEING הוא מה שמייחד את הטיפול.

השייה בגוף ובתחושותיו מובילה אל שחרור והרפייה, אל חיוניות ותחושת בריאות טובה.

תנועת מים רכה
מים - להזכר בתנועה שלהם, בתנועה של 70% ממי שאנחנו

גדי בן-חנן


Recent Posts

See All
bottom of page